پایگاه علمی دانشمندان برتر

پایگاه های علمی چیست و چه کاربردی دارند؟

توسعه و استفاده از پایگاه های داده مزایای متعددی دارد. اول، پایگاه های داده منجر به بهبود کلی در کیفیت داده ها می شود که افزایش تعداد کاربران تعداد دفعات شناسایی و تصحیح مشکلات در داده ها را افزایش می دهد. مزیت دوم هزینه است که به طور کلی صرفه جویی در هزینه کمتر از جمع آوری داده ها است. همچنین، در بسیاری از موارد عوامل غیرقابل کنترل (مانند آب و هوا، تأثیرات جمعیتی و فرآیندهای اکوسیستم) به خاطر آوردن داده ها را به هر قیمتی غیرممکن می کند. توسعه پایگاه داده یک فرآیند تکاملی است. یک پایگاه داده در طول عمر خود به یک جامعه پویا از کاربران خدمت می کند و باید تغییر کند تا نیازهای متغیر آنها را برآورده کند.
پایگاه علمی، مجموعه ای کامپیوتری و سازماندهی شده است از اطلاعات و داده های اسناد علمی در حوزه های مختلف است.پایگاه‌های اطلاعاتی علمی امکان ادغام مجموعه‌های داده‌های متفاوت را فراهم می‌کنند و امکان تجزیه و تحلیل داده‌ها را به روش‌های جدید، اغلب در بین رشته‌ها، فراهم می‌کنند و انواع جدیدی از تحقیقات علمی را ممکن می‌سازند. این موضوع می تواند کمک شایانی به پژوهشگران کند تا از آخرین تحقیقات انجام شده در حوزه های مختلف علم مطلع شوند. بعبارت دیگر پایگاه داده های علمی می تواند مرز علم را برای پژوهشگران مشخص کند. عمده اسناد علمی شامل انواع مقالات و کتاب ها می شوند. اسناد علمی اساس عنوان، سال انتشار، نویسندگان، انتشارات یا مجله ، شماره صفحه، تعداد ارجاع، کلمات کلیدی، حوزه علمی و … دسته بندی می شوند.
از جمله خدمات دیگری که از طرف پایگاه علمی ارایه می شود، خدمات علم سنجی به نویسندگان، مراکز علمی و تحقیقاتی است. ماهیت وجودی خدمات علم سنجی بر اساس تعیین نقش افراد یا سازمان ها در حوزه های مختلف علم است. بعبارت دیگر اثر گذاری در حوزه مشخصی از علم قابل اندازه گیری خواهد بود. به طور مثال، تعداد اسناد علمی در حوزه علوم کامپیوتر برای یک شخص یا یک دانشگاه می تواند منجر به یک رتبه بندی شود که معیار سنجش عملکرد باشد. همچنین روابطی که بین تعداد و ارجاعات اسناد علمی وجود دارد، اغلب برای ارزیابی محققین استفاده می شود. تحقق این مهم بدون پایگاه های علمی قابل دسترس نخواهد بود. از جمله مهمترین پایگاه ه داده علمی در جهان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

Scopus

اسکوپوس یک پایگاه علمی معتبر در سراسر دنیا است که به اندازه 60 میلیون اسناد را در خود ذخیره کرده است. این پایگاه علمی به دلیل قرار دادن اطلاعات 5 هزار ناشر و 16500 مجله علمی در پایگاه خود باعث محبوبیت در بین محققین و دانشمندان شده به طوری که یکی از مهمترین پایگاه های علمی برای نشر مقاله یا کتاب علمی به حساب می آید. این پایگاه علمی یکی از چندین خدمات ارائه شده شرکت الزویر است که برای استفاده از آن نیازمند خرید اشتراک هستید.’  

 

Schoolar

گوگل اسکولار یک پایگاه علمی ، زیر مجموعه ای از ابزار آلات گوگل است که برای سرچ مقالات ، مجلات ، کتاب و ناشرین بسیار پرکاربرد است. در واقع گوگل نیز با ارائه خدمات سرچ قدرتمند خود در قالب پژوهش های علمی ، بستری را برای کاربران در سراسر دنیا به وجود آورده که بتوانند به یک مقاله ، مجله ، کتاب و یا ناشر در سریعترین جستجو برسد. استفاده از خدمات این پایگاه علمی رایگان است ولی برای استفاده درست از آن باید دانش کافی را برخوردار باشید.

Web of Science

وب آف ساینس نیز اسکوپوس یک پایگاه علمی معتبر در سراسر دنیا است که توسط “تامسون رویتز” تاسیس شده است. این پایگاه علمی سعی بر آن داشته که با ایجاد یک بستری مبتنی بر استناد در علم به عنوان ارتباط بین اقلام به وجود آورد که باعث ارتباط با ادبیات علمی مانند مقالات مجلات، کنفرانس ها، چکیده ها و … بشود.

همچنین در داخل کشور و در سال 1383 پایگاه داده www.SID.ir وابسته به جهاد دانشگاهی ورود به این عرصه مهم را آغاز کرد. که بعنوان تنها پایگاه داده علمی دسترسی آزاد در کشور در حال خدمت رسانی به محققین است.

البته قابل ذکر است که این پایگاه های علمی تنها تعداد اندکی از چندین پایگاه های علمی می باشد. مانند Pobluns و …

شما گاربر گرامی میتوانید با ارسال درخواست به پشتیبانان ما در سایت، به بررسی پایگاه های علمی و ارتقا آن اقدام کنید.

 

 

یک دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *